نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2470
-
الف
+

فعالان فرهنگی و سیاست مداران افغانستان به شهادت «قاسم سلیمانی» واکنش نشان دادند

سیاست مداران و فعالان فرهنگی افغانستان به شهادت فرمانده «قاسم سلیمانی» واکنش نشان دادند.

به گزارش آی فیلم2، شهادت دگرجنرال (سردار) «قاسم سلیمانی» فرمانده ارشد نظامی ایران توسط تروریست های امریکایی واکنش های زیادی بین فعالان فرهنگی و سیاسی افغانستان در پی داشته است. 

«محمدکاظم کاظمی» شاعر مهاجر افغانستانی ضمن نشر تصویری از این فرمانده والامقام، شعری از «علی معلم» شاعر پرآوازه ایران را به اشتراک گذاشت.

بادها پیک شرارند، به پا می‌خیزند
ابرها صاعقه بارند، ز جا می‌خیزند

هله زین باد و بلا بوی جنون می‌آید
نوح ِ این واقعه، بر لُجۀ خون می‌آید

چشم‌های نگران، چشمۀ خون خواهد شد
غرق خون، صحن و سرا، سقف و ستون خواهد شد

سیل سرب آید و خون، تخته سواران در وی
سایه و برگ و شب و جنبش ِ ماران در وی

بادها نعره‌زنان، پویه‌کُنان در کَردَر
مادران موی‌کَنان، مویه‌کُنان در کَردَر

رقص کوه است که بر پشته فرو می‌غلتد
بر سر ریگ روان، کُشته فرو می‌غلتد

می.دوانند یلان، مَرکبشان پی کرده است
دشت‌ها را تنشان بی سرشان طی کرده است

زیر باران، یله در سلسله، مردان بی سر
طبلها خامُش و در ولوله مردان بی سر

یل ِ تکبیرسلاحیم در آن میدان، ما
ناگهان دست و گریبان شده با شیطان، ما

ره نه این است؛ ره آغشتۀ ما افتاده است
از ازل تا به ابد، کُشتۀ ما افتاده است

«نصیر مجاب» نویسنده افغانستانی نیز در واکنش به این خبر در صفحه اینستاگرام خود نوشت: بزرگ جنرال قاسم سلیمانی؛ مردی که در راه باورهایش، گام های استوار داشت. او مانع بزرگ و جدی بر سر راه دشمنان بود.

«سید اسحاق شجاعی» نویسنده و از اهالی رسانه افغانستان نیز در این رابطه گفت: روح بلند سردار سرلشکر حاج قاسم سلیمانی ،سرباز رشید انقلاب و ولایت، سردار قلوب مسلمین و ستمدیدگان به ساحت اعلا و بهشت موعود پروردگار پر کشید و آسمانی شد. 

ارگ ریاست جمهوری افغانستان با انتشار بیانیه ای در واکنش به ترور «قاسم سلیمانی» اعلام کرد: به ملت شریف افغانستان و تمامی همسایگان خود اطمینان می‌دهیم که مطابق با مندرجات توافق امنیتی با آمریکا، خاک افغانستان در هیچ حالت علیه هیچ کشور خارجی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان  این واقعه را مایه تاسف خوانده و به ملت و مقامات ایران و خانواده آن شهید تسلیت گفته است.

وی از جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از متحدان کشور افغانستان یاد کرده که در دوران جهاد و مقاومت در کنار مردم این کشور ایستاد، در مرحله‌ بازسازی در سالیان پسین از ثبات، استقرار و بازسازی حمایت کرد و سال‌هاست که از میلیون‌ها مهاجر در کشورش میزبانی می‌کند.

«سرور دانش» معاون دوم ریاست‌جمهوری افغانستان، با اشاره به شهادت سردار سرافراز، در حمله‌ی هوایی نیروهای امریکایی در عراق، تأکید کرد که به هیچ‌وجه، از افغانستان به عنوان میدان جنگ نیابتی، استفاده نخواهد شد.

او افزود: «قاسم سلیمانی، یک چهره‌ برجسته‌ی مبارزه علیه داعش در منطقه بود. هر نوع برخورد خشن و خارج از قواعد بین‌المللی در هر شرایطی، بر وخامت اوضاع می‌افزاید و ما را از صلح و ثبات در منطقه و جهان دور کرده و تنش‌ها را بیشتر می‌سازد.»

حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز پیامی منتشر کرده که در آن شهادت جنرال سلیمانی را مایه اندوه و تأثر عمیق خوانده است.

محمد حنیف اتمر مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان نیز به خاطر شهادت قاسم سلیمانی به ابراز همدردی و تسلیت گویی پرداخته است.

دفتر مطبوعاتی «حامد کرزی» با انتشار اطلاعیه ای، شهادت دگرجنرال سلیمانی را به دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفته و افزوده است که وی شخصیت با وقار و خواستار صلح در منطقه بود.

کرزی تأکید کرده است که روابط برادرانه بین ایران و افغانستان همچنان مدبرانه و مبتنی بر همکاری ادامه خواهد یافت.

جنرال «بازمحمد جوهری» معاون سابق وزارت دفاع افغانستان در واکنش به خبر شهادت جنرال قاسم سلیمانی با تاکید بر اینکه  ایستادگی و وفاداری او به نظام و کشور و ملتش قابل ستایش است،گفت: شهادت آرزوی وی بود و اکنون او به آرزویش رسید.

شاه مسعود قاسم سلیمانی

 «احمد مسعود» پسر احمد شاه مسعود از مجاهدان افغانستان نیز ضمن تسلیت به خاطر شهادت قاسم سلیمانی در صفحه شخصی خود چنین نوشت: «چو شیر مردان بمیرند، جامه‌ها باید درید، کی نشینیم تا دگر شیری چنین آید پدید».

 آنان از سردار سلیمانی با تعابیر «سردار سلیمانی عزیز»، «مرد مقاومت» و «ابرمرد تاریخ» یاد کردند و شهادت وی را تبریک و تسلیت گفتند.

«لطیف پدرام» نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نیز در واکنش به ترور دگرجنرال قاسم سلیمانی به روابط نزدیک وی با فرمانده مسعود قهرمان ملی افغانستان اشاره کرد و نوشت: حمله‌ تروریستی به جان سردار قاسم سلیمانی علاوه بر این که بر خلاف قوانین بین المللی است نمونه‌ آشکار تروریسم دولتی می‌باشد، که ترامپ در راس آن قرار دارد.

حجت الاسلام والمسلمین «سید عیسی حسینی مزاری» رییس عمومی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان هم در پی ترور حاج قاسم سلیمانی توسط امریکایی ها گفت تعهد میسپارم که در جبهه جنگ نرم علیه استکبار امریکایی بیش از گذشته استوار باشم.

 «جامعه روحانیت امامیه هرات» نیز در پیامی شهادت سردار سلیمانی را نویدبخش شکست دشمنان در منطقه دانست.

«ابوالحسین یاسر » رهبر حزب حرکت اسلامی متحد افغانستان نیز با صدور پیامی گفته که شهادت سردار بزرگ و رشید دنیای اسلام نوید بخش شکست و زبونی دشمنان، عزت، سربلندی و اقتدار بیشتر اسلام و مسلمانان در منطقه خواهد بود.

این درحالی است که واکنش ها به شهادت فرمانده نیروی قدس سپاه ایران به سیاستمداران این کشور خلاصه نمی شود و شماری از مهاجران افغانستانی مقیم ایران نیز با گذاشتن پست هایی در فضای مجازی به این موضوع واکنش نشان دادند.

در همین حال کاربران رسانه های اجتماعی افغانستان نیز از ترور قاسم سلیمانی ابراز تاسف نموده و با هم زبانان ایرانی خود ابراز همدردی کردند.
ب م

نظر شما
ارسال نظر
سبحان وفا

روحت شاد و یادت گرامی باد قهرمان.

نسیم خان زاده

سلام و درود، روح شهید قاسم سلیمانی شاد و یادش جاویدان.

علی یوسفی از پاکستان

شهید قاسم سلیمانی روحت شاد و یادت گرامی باد.